Historien om 9000

Saab 9000 är en svensk personbil tillverkad av Saab i två generationer mellan 1984 och 1998..

Historia 

Saab 9000 lanserades 1984 och markerade ett nytt steg hos Saabs biltillverkning. 9000 var större än Saab 900 och visade Saabs intentioner att ta sig in i ett nytt segment och bli konkurrenskraftigare. Modellen blev hyllad för bl.a. de utmärkta innerutrymmena, de goda köregenskaperna och den höga säkerheten. Saab 9000 hade tändningslåset placerad vid höger sida om ratten, vilket skiljer sig från traditionellt Saabvis där oftast placerar startnyckel eller startknapp mellan framstolarna p.g.a. deras flygarv.
9000 utvecklades i ett nära samarbete med "De fyras klubb" inom FIAT-koncernen och var ett välkommet tillskott i den ekonomiskt alltmer trängda personbilsavdelningen inom dåvarande Saab-Scania. Inom Fiat finner man syskonmodellerna Fiat Croma, Lancia Thema och Alfa Romeo 164. Släktskapet är tydligast mellan Saaben, Fiaten och Lancian. Dessa modeller har flera gemensamma delar medan Alfa Romeo 164 bara har samma chassi. Saab 9000 har till exempel identiska dörrar med Fiat Croma liksom vindruta. För designen stod Giorgetto Giugiaro medan Björn Envall"saabifierade" Fiat Croma/Lancia Thema till Saab 9000. Saaben fick en stel bakaxel efter en jämförelse mellan Fiats alternativ och Alfa Romeos på svensk sjöis då de kom fram till att detta erbjöd bäst väghållning, men Fiat Croma behöll den mer avancerade delade bakaxeln som gav bättre komfort. Detta var inte populärt hos Fiats chefsdesigner som sägs ha ringt ett mycket upprört samtal till sina svenska samarbetspartners och berättat läget.
En Saab 9000 CS med nya fronten från 1992.
Saab 9000 började säljas som årsmodell 1985 med ett motoralternativ; fyra cylindrar, två liter, turbo och 175 hk. Året därpå introducerades samma motor utan turbo på 130 hk. Under år 1988 introducerades modellen 9000 CD. Den hade sedankaross, var lite längre och fanns till en början bara med turbomotor. År 1990 tillkom en 2,3-litersmotor som motoralternativ. Motorblocket var helt nyutvecklat från grunden och hade dubbla balansaxlar vilket minskade motorvibrationer och 90 mm slaglängd. Topplocket var en vidareutveckling av det tidigare. Från början fanns motorn bara utan turbo (150 hk), men från och med året därpå fanns den med fulltrycksturbo på 200 hk samt från 1994 med lättrycksturbo på 170 hk. 1994 kom även en ny variant på det nyare raka motorblocket på 2,0l i turbo- och sugmotorutföranden; turboutförandet låg då på 125 hk. Med motorn på 200 hk fanns Saab 9000 som så kallad "Aero" 1991; en extra sportig modell med mycket utrustning.
År 1992 introducerades ytterligare en modell, benämnd 9000 CS, som utgick ifrån 9000 CD men i kombicupéutförande precis som 9000 CC och med lägre front och högre akter. Även 9000 CD fick den nya fronten från CS 1995. Året efter, som årsmodell 1993, återkommer Aero-modellen med 225 hk och CS-kaross. Denna modell har även den säregna sk "pilotinredningen" med skålade stolar och baksäte som även idag enligt många saknar motstycke. Samtidigt introducerades Griffin, en 9000 CD i mer lyx- och komfortbetonat utförande än den sportiga Aero och med 200 hk. Under ett par år fanns även en 3,0-liters V6 på 210 hk, vilken även sitter i Griffin-modellen. I Finland togs en konceptbil fram när man skulle börja tillverka Griffin-modellen; det var en Saab 9000 CD med egenkonstruerad V8-motor. Med denna skulle Saab slå sig in bland de stora i USA, men istället valdes Opel/GM:s 3.0L V6-motor vilken sedan kom i produktion. Samma motor finns även i Saab 900 från årsmodell 1994.
Saab 9000 var redan från första början en viktig modell och kom att tillverkas ända fram till den 6 maj 1998, och avlöstes av Saab 9-5. Närvarande när det sista exemplaret av 9000 rullade av bandet var bl a Saab-ledningen och designern Björn Enwall. Bilen rullade av bandet med Trafikmagasinets Carl-Ingemar Perstad vid ratten. Han körde bilen från fabriken till Saab museet där bilen nu ingår i Saabs historia. Drivlina och motor har länge följt med i SAAB. Tittar man noga så är dagens motorer bara en vidareutveckling av SAAB OG 900 16V-motorer, även detta ett bevis för SAAB´s funktion/kraft.
Tidiga SAAB 9000´s akilleshäl var transmissionen, som inte riktigt höll måttet. Detta åtgärdades dock ca. -94 då de kortade av motorn och förstärkte växellådan.
Det bör även betänkas att många människor än idag pendlar 4-7 mil till jobbet med en 9000 från ca. -95. Detta berättar lite om hur bra denna bilmodell är.

Talladega 

Bil nummer två av de tre Talladega-bilarna
Hösten 1986 slog Saab två världsrekord i hastighet med standardbil på motorbanan i Talladega, USA. Man använde sig av tre stycken Saab 9000 Turbo som plockades direkt och slumpvis från monteringslinan av oberoende kontrollanter. Bilarna kördes in under kontrollerade former och plomberades sedan inför resan till Talladega. Under provet, som pågick under 20 dagar, kördes bilarna för full gas med stopp endast för tankning, service och förarbyte. Vid reparationer fick endast reservdelar som vägde sammanlagt 85 kg och som medförts i fordonet från start användas. Varje bil hade därför ett komplett topplock, ett turboaggregat samt diverse slangar och kopplingar i bagageutrymmet. Dessutom monterades en säkerhetsbur. Förutom detta var bilarna helt standardutrustade, kördes på vanlig handelsbensin, vanlig olja användes liksom standarddäcken. Man lyckades både köra 100 000 km med en genomsnittlig hastighet av 213,299 km/h och 50 000 miles med en genomsnittlig hastighet av 213,686 km/h. I dessa beräkningar ingår alltså även stoppen. Dessutom slog man ytterligare 19 internationella rekord vid samma tillfälle. För jämförelsens skull kan noteras att en genomsnittsbilist i Sverige kör ca 15 000 km per år. Det skulle således ta nästan sju år att köra lika långt som här skedde på knappt tre veckor.


Read more...

  © Saab 9000 by The Beast 2012

Back to TOP